torsdag 17 maj 2012

17/5 Tredje besöket!!

Vi börjar med en översiktsbild


På detta tillfället hade det inte hänt så mycket, det har blivit lite grönare, den största förändringen är det eken som står för som har börjat att få löv.





Denna gången så hittade jag lite daggkåpa



Detta tror jag är början på en vinbärsbuske, tror den kommer att få vita eller röda bär då den svarta vinbärsbuskens blad luktar ganska mycket, och dessa blad luktade inget.



Här har ett rådjur varit på besök






Min naturruta ligger i våran hästhage och en av anledningar till att jag valde den var att mina hästar har till viss del "format" denna platsen till hur den ser ut. Hästarna har gått och betat på denna plats i tjugo år och funkat som sk naturvårdare, de har hjälpt till att hålla naturbetesmarken öppen och har en positiv effekt för den biologiska mångfalden. ( http://www.hastsverige.se/sida144.html )

Flädern blommar vidare


Vad detta är vet jag inte riktigt, blir att kolla i böckerna. Ängssyra



Artlista:
Ek
Blåmes
Nyponbuska
Björk
En
Vitsippa
Brännässla
Grönmossa
Renlav
Fläderbuske
Hallonbuske
Fibbla
Berberisbuske
Smultronplanta
Körsbärsträd
Kärlerksört
Maskros
Styvmorsviol
Vinbärsbuske
Daggkåpa
Spår av rådjur
Ängssyra

1 kommentar:

  1. Så fint att eken har börjat slå ut! Det är inte en vanlig fläder utan en druvfläder som du har i din ruta (såg vi vid Dalbobergen - giftig!). Det sista bilden innehåller lite blandad konfekt - kan inte se vad allt är, men brännässla och kanske humleblomster....Ta en lite tydligare bild så kanske jag kan hjälpa till med artbestämningen..../MIA

    SvaraRadera