tisdag 29 maj 2012

Femte besöket 29/5



Här kommer översiktsbilden från femte tillfället. Jämför man med första översiktsbilden så ser man hur grönt det har blivit på dessa fyra veckor.




Vet inte om jag har två olika sorters fläder i min ruta eller om det är så att de mognar olika sent?




Nu hade det kommit fram en ny blomma som heter Teveronika. Denna blomma kallas även "mormors glasögon", varför vet jag inte.




Fick en fräck bild på daggkåpan


Vad detta är vet jag inte. Efter att ha frågat Mia så är detta en blodrot.

Fåglarna sjunger som vanligt i, men en bit bort så jag ser inte vad det är för fågel, och jag kan inte identifiera på sången heller =)








Artlista:
Ek
Blåmes
Nyponbuska
Björk
En
Vitsippa
Brännässla
Grönmossa
Renlav
Druvfläder
Hallonbuske
Fibbla
Berberisbuske
Smultronplanta
Körsbärsträd
Kärlerksört
Maskros
Styvmorsviol
Vinbärsbuske
Daggkåpa
Spår av rådjur
Smörblomma
Kärblomster
Gökärt
Teveronika
Blodrot
Ängssyra


Att använda en naturruta är ett bra och pedagogiskt sätt att lära sig arter i naturen på tycker jag. Just för att man studerar ett begränsat område och bara fokuserar på de växter och djur som finns där. Jag själv är jättedålig på vad växter heter förutom de allra vanligaste, men har faktiskt lärt några nya växter tack vare naturrutan. Man hade kunnat utveckla med att kanske ha en ruta ute i skogen samtidigt ( min var ju på ängsmark) för att se skillnaden på vad som växte beroende på var rutan låg och vilka djur som föredrar vilket område. Detta tycker jag funkar lika bra för en barngrupp som för mig som vuxen.

Här kommer mitt tips på hur man bäst upplever naturen; på hästryggen. Lyckades när jag var ute att se ett rådjur, en räv och vad jag tror var en ormvråk. Tyvärr försvann de för fort för att jag skulle hinna dokumentera det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar